loading...

مسجد قبا در مشهد

بازدید : 18
چهارشنبه 20 دی 1402 زمان : 9:41

6. «مسجد»، جهت قبله برای عبادت کلیه مسلمانها عالَم می گردد، در یک فرصت «مسجد الاقصی» و در زمانی «مسجد الحرام»: (فَلَنُوَلِّینَّکَ قِبْلَهً تَرْضَـهَا فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَیثُ مَا کُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَه) (8) ؛ اینک تو‌را به سوی قبلهای که از آن خشنود باشی، باز میگردانیم، پس روی خود را به سوی الحرام کن، و هر جا باشید روی مسجد قبا مشهد خود را به سوی آن بگردانید.
7. دو رسول الهی مسئول عصمت و طهارت خانه آفریدگار می شوند: و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان کردیم که: خانه من را برای طواف کنندگان و مجاوران و رکوع کنندگان و سجده کنندگان، پاک و پاکیزه نمایید.
و این آیه نشانه عظمت و شرافت «مسجد» به خصوص الحرام است که خادمان آن از وارستهترین افراد زمان خود، گزینش میشوند؛ کما این که خدمتگزاری در مسجد الحرام یکی از افتخارات مهم عرب جاهلی (9) بوده می‌باشد .
8. به دلیل قداست و اهمیتی که اسلام به مسجد میدهد، قرآن می‌فرماید: (یـبَنِیءَادَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِد) (10)؛ ای فرزندان انسان! زینت خود را هنگام رفتن به مسجد، با خود آدرس مسجد قبا مشهد بردارید. که از این آیه، لزوم نظافت و بهداشت و زینت کردن هنگام رفتن به مسجد، به کار گیری می‌گردد.
9. در بلندی و عظمت و رده مساجد همین بس که خدا می‌فرماید: (فِی بُیوت أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ…) (11)؛ [این چراغ پرفروغ الهی] در خانههایی قرار دارد که خداوند اذن فرموده دیوارهای آن را بالا ببرند [تا از دستبرد شیاطین و هوسبازان در پشتیبانی باشد]؛ خانههایی که نام معبود در آن ها برده می گردد. با دقت بدین که مراد از «بیوت» هر کانونی است که به دستور خدا برپا گردیده‌است، و نام پروردگار در آن برده می‌گردد و هر صبح و شام مردانی با ایمان در آن خانهها سرگرم ذکر خدایند. به تفسیر مرحوم علامه طباطبایی، «از مصادیق یقینی این «بیوت» مساجد می‌باشد» که به اذن پروردگار رده و عظمت بلندی یافتهاند(12). و این همه، تنها رزرو مسجد قبا مشهد بخشی از آیاتی بود که التفات «مسجد» را میتوان از آن بهره مند شد، اما در روایات، که دریایی از لغت ها نورانی امامان میباشد، وادی دیگری است که فرصت آن نیست (13).
———————————————————————-
1. حج، آیه40.
2. روحانی صدوق، أمالی صدوق، ص293، ح8؛ همان، تعبیر المیزان، ج20، ص49.
3. بقره، آیه114.
4. همان، تفسیر نمونه، ج1، ص411.
5. توبه، آیه17.
6. ر.ک: همان، ج7، ص314.
7. اسراء، آیه1.
8. بقره، آیه144.
9. ر.ک: توبه، آیه19.
10. اعراف، آیه31.
11. نوروفروغ، آیه36.
12. تعبیروتفسیر المیزان، ج15، ص126؛ ر.ک: تعبیر و تفسیر نمونه، ج14، ص481.
13. ر.ک: محمدی ری شهری، ترازو شماره تلفن مسجد قبا مشهد الحکمه، ترجمه حمید رضا شیخی، ج5، ص2390؛ خسرو تقدسینیا، مسجد در آینه قرآن و روایات.

6. «مسجد»، جهت قبله برای عبادت کلیه مسلمانها عالَم می گردد، در یک فرصت «مسجد الاقصی» و در زمانی «مسجد الحرام»: (فَلَنُوَلِّینَّکَ قِبْلَهً تَرْضَـهَا فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَیثُ مَا کُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَه) (8) ؛ اینک تو‌را به سوی قبلهای که از آن خشنود باشی، باز میگردانیم، پس روی خود را به سوی الحرام کن، و هر جا باشید روی مسجد قبا مشهد خود را به سوی آن بگردانید.
7. دو رسول الهی مسئول عصمت و طهارت خانه آفریدگار می شوند: و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان کردیم که: خانه من را برای طواف کنندگان و مجاوران و رکوع کنندگان و سجده کنندگان، پاک و پاکیزه نمایید.
و این آیه نشانه عظمت و شرافت «مسجد» به خصوص الحرام است که خادمان آن از وارستهترین افراد زمان خود، گزینش میشوند؛ کما این که خدمتگزاری در مسجد الحرام یکی از افتخارات مهم عرب جاهلی (9) بوده می‌باشد .
8. به دلیل قداست و اهمیتی که اسلام به مسجد میدهد، قرآن می‌فرماید: (یـبَنِیءَادَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِد) (10)؛ ای فرزندان انسان! زینت خود را هنگام رفتن به مسجد، با خود آدرس مسجد قبا مشهد بردارید. که از این آیه، لزوم نظافت و بهداشت و زینت کردن هنگام رفتن به مسجد، به کار گیری می‌گردد.
9. در بلندی و عظمت و رده مساجد همین بس که خدا می‌فرماید: (فِی بُیوت أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ…) (11)؛ [این چراغ پرفروغ الهی] در خانههایی قرار دارد که خداوند اذن فرموده دیوارهای آن را بالا ببرند [تا از دستبرد شیاطین و هوسبازان در پشتیبانی باشد]؛ خانههایی که نام معبود در آن ها برده می گردد. با دقت بدین که مراد از «بیوت» هر کانونی است که به دستور خدا برپا گردیده‌است، و نام پروردگار در آن برده می‌گردد و هر صبح و شام مردانی با ایمان در آن خانهها سرگرم ذکر خدایند. به تفسیر مرحوم علامه طباطبایی، «از مصادیق یقینی این «بیوت» مساجد می‌باشد» که به اذن پروردگار رده و عظمت بلندی یافتهاند(12). و این همه، تنها رزرو مسجد قبا مشهد بخشی از آیاتی بود که التفات «مسجد» را میتوان از آن بهره مند شد، اما در روایات، که دریایی از لغت ها نورانی امامان میباشد، وادی دیگری است که فرصت آن نیست (13).
———————————————————————-
1. حج، آیه40.
2. روحانی صدوق، أمالی صدوق، ص293، ح8؛ همان، تعبیر المیزان، ج20، ص49.
3. بقره، آیه114.
4. همان، تفسیر نمونه، ج1، ص411.
5. توبه، آیه17.
6. ر.ک: همان، ج7، ص314.
7. اسراء، آیه1.
8. بقره، آیه144.
9. ر.ک: توبه، آیه19.
10. اعراف، آیه31.
11. نوروفروغ، آیه36.
12. تعبیروتفسیر المیزان، ج15، ص126؛ ر.ک: تعبیر و تفسیر نمونه، ج14، ص481.
13. ر.ک: محمدی ری شهری، ترازو شماره تلفن مسجد قبا مشهد الحکمه، ترجمه حمید رضا شیخی، ج5، ص2390؛ خسرو تقدسینیا، مسجد در آینه قرآن و روایات.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 55
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 208
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 245
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1183
  • بازدید ماه : 3391
  • بازدید سال : 7231
  • بازدید کلی : 7235
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی