loading...

مسجد قبا در مشهد

بازدید : 186
دوشنبه 18 دی 1402 زمان : 8:43

زینت کردن به هنگام آمدن در مسجد، به عنوان مسجد قبا مشهد مثال آداب مسجد میباشد که در قرآن کریم ومهربان و احادیث معصومان (ع) بر آن توکل شد‌ه‌است. در روایاتی که از معصومان (ع) رسیده میباشد، اموری تحت عنوان مصداق و معنای زینت نام برده که به بعضا از آنان اشاره می گردد:

در تعبیر عیّاشی در تحت آیه 31 از سوره اعراف از امام راستگو (ع) ماجرا گردیده‌است که فرمود: «منظور از زینت، ائمّه میباشد».[7]

مرحوم علاّمه طباطبایی (ره) در «المیزان»، بعد از بیان این داستان می‌گوید: «ممکن میباشد خواسته از ائمّه درین ماجرا، ائمّه جماعات باشد. زیرا زمانی مؤمنان، امام آدرس مسجد قبا مشهد را در مسجد جلو قرار داده و به او اقتدا می نمایند، مایه زینت نماز میباشد و ممکن میباشد منظور از ائمّه، ائمّه معصومان (ع) باشند».[8]

البته به تناسب حکم و زمینه ظاهراً خواسته از ائمّه، به عبارتی ائمّه جماعات میباشد؛ به این دلیل که بنابر احتمال دوّم معنای آیه شریفه آن میباشد که: «ولایت ائمّه (ع) مایه زینت نماز میباشد»، در حالی که ولایت ائمّه (ع) از زینت بسی بلندتر و والاتر و به منزله روح و جان نماز و مسجد؛ بلکه همگی فرایض و واجبات شرعی میباشد.

تعبیروتفسیر دیگری که در احادیث برای زینت وارداتی میباشد، این میباشد که: در تعبیروتفسیر عیّاشی از خیثمة بن ابی خیثمة داستان گردیده‌است که: «امام حسن مجتبی (ع) وقتی که به نماز می ایستاد، شایسته ترین خرقه­های خویش را میپوشید. کسی به وی پهنا کرد: ای فرزند فرستاده پروردگار! چرا شایسته ترین خرقه­هایتان را به هنگام نماز میپوشید؟ فرمود: پروردگار زیباست و زیبایی را دوست می‌دارد. اینجانب هم برای پروردگارم خویش را قشنگ می­کنم. خدا خویش فرموده میباشد: «زینت خویش را در هر نماز (یا این که مسجدی) به یاروهمدم داشته باشید»، اینجانب هم دوست دارم که شایسته ترین لباسم را بپوشم». [9]

لذا فقهای اسلام با استناد به همین سیرتکامل احادیث، یکی‌از مستحبّات ورود به مسجد را پوشیدن خرقه­های بهتر بیان کرده اند.[10]

روحانی طبرسی نیز در «مکارم الاخلاق» از فرستاده معبود (ص) نقل نموده است که آن حضرت در تحت آیه شریفه آیتم دعوا فرمود: «منظور از زینت، آن میباشد که زمانی که به در مساجد می رسید، کفش­های خویش را رسیدگی نمائید (مبادا کثیف به نجاست باشد)»، البتّه این پژوهش جنبه احتیاطی دارااست و عملی مستحبّ میباشد، البته کثیف کردن مسجد به نجاست، حرام و برطرف نمودن نجاست از آن واجب فوری میباشد.

یکی‌از دیگر از مصادیق زینت نمودن رزرو مسجد قبا مشهد در احادیث را، به کارگیری رایحه و بوی خوش به هنگام مسجد رفتن می اقتدار شمرد. در حدیثی از امام راست گو (ع) آمده میباشد: امام سجّاد (ع) در شبی سرد در حالی که ردا و عمامه­ای از خز پوشیده و بوی خوش نیز استفاده کرده بود، به خادم خویش عکس العمل نمود. خادم پهنا کرد: فدایت نحس در‌این ساعت از شب با این هیئت پسندیده به کجا می‌روید؟ امام سجّاد (ع) فرمود: به مسجد جدّم رسول (ص) به خواستگاری حورالعین از پروردگار عزّ و جلّ میروم».[11]

این حدیث شریف گویای آن میباشد که به کارگیری بو به هنگام داخل شدن به مسجد، مناسب و زینت به حساب آورده می شود.

در حدیث دیگری واردشده که از امام درستگو (ع) در زمینه‌ی صحبت معبود متعال که می‌فرماید: «زینت خویش را در هر مسجدی به یار و همدم داشته باشید»، سؤال کردم. امام (ع) فرمود: منظور از زینت، کتف کردن موی در هر نماز واجب و مستحبّی میباشد».[12]

البتّه اموری که درین احادیث تحت عنوان معنای زینت مذکور، هیچ کدام جنبه تعیینی ندارد. بلکه منظور، ذکر مصادیق زینت میباشد؛ لذا در احادیث گوناگون کارها متفاوتی تحت عنوان معنای زینت مذکور میباشد؛ براین اساس می­اقتدار اظهار کرد: به کار بستن از هرگونه زینتی که از منظر دینیً و یا این که عرفاً نکوهیده نباشد، در شماره تلفن مسجد قبا مشهد نماز و مسجد مناسب است.

زینت کردن به هنگام آمدن در مسجد، به عنوان مسجد قبا مشهد مثال آداب مسجد میباشد که در قرآن کریم ومهربان و احادیث معصومان (ع) بر آن توکل شد‌ه‌است. در روایاتی که از معصومان (ع) رسیده میباشد، اموری تحت عنوان مصداق و معنای زینت نام برده که به بعضا از آنان اشاره می گردد:

در تعبیر عیّاشی در تحت آیه 31 از سوره اعراف از امام راستگو (ع) ماجرا گردیده‌است که فرمود: «منظور از زینت، ائمّه میباشد».[7]

مرحوم علاّمه طباطبایی (ره) در «المیزان»، بعد از بیان این داستان می‌گوید: «ممکن میباشد خواسته از ائمّه درین ماجرا، ائمّه جماعات باشد. زیرا زمانی مؤمنان، امام آدرس مسجد قبا مشهد را در مسجد جلو قرار داده و به او اقتدا می نمایند، مایه زینت نماز میباشد و ممکن میباشد منظور از ائمّه، ائمّه معصومان (ع) باشند».[8]

البته به تناسب حکم و زمینه ظاهراً خواسته از ائمّه، به عبارتی ائمّه جماعات میباشد؛ به این دلیل که بنابر احتمال دوّم معنای آیه شریفه آن میباشد که: «ولایت ائمّه (ع) مایه زینت نماز میباشد»، در حالی که ولایت ائمّه (ع) از زینت بسی بلندتر و والاتر و به منزله روح و جان نماز و مسجد؛ بلکه همگی فرایض و واجبات شرعی میباشد.

تعبیروتفسیر دیگری که در احادیث برای زینت وارداتی میباشد، این میباشد که: در تعبیروتفسیر عیّاشی از خیثمة بن ابی خیثمة داستان گردیده‌است که: «امام حسن مجتبی (ع) وقتی که به نماز می ایستاد، شایسته ترین خرقه­های خویش را میپوشید. کسی به وی پهنا کرد: ای فرزند فرستاده پروردگار! چرا شایسته ترین خرقه­هایتان را به هنگام نماز میپوشید؟ فرمود: پروردگار زیباست و زیبایی را دوست می‌دارد. اینجانب هم برای پروردگارم خویش را قشنگ می­کنم. خدا خویش فرموده میباشد: «زینت خویش را در هر نماز (یا این که مسجدی) به یاروهمدم داشته باشید»، اینجانب هم دوست دارم که شایسته ترین لباسم را بپوشم». [9]

لذا فقهای اسلام با استناد به همین سیرتکامل احادیث، یکی‌از مستحبّات ورود به مسجد را پوشیدن خرقه­های بهتر بیان کرده اند.[10]

روحانی طبرسی نیز در «مکارم الاخلاق» از فرستاده معبود (ص) نقل نموده است که آن حضرت در تحت آیه شریفه آیتم دعوا فرمود: «منظور از زینت، آن میباشد که زمانی که به در مساجد می رسید، کفش­های خویش را رسیدگی نمائید (مبادا کثیف به نجاست باشد)»، البتّه این پژوهش جنبه احتیاطی دارااست و عملی مستحبّ میباشد، البته کثیف کردن مسجد به نجاست، حرام و برطرف نمودن نجاست از آن واجب فوری میباشد.

یکی‌از دیگر از مصادیق زینت نمودن رزرو مسجد قبا مشهد در احادیث را، به کارگیری رایحه و بوی خوش به هنگام مسجد رفتن می اقتدار شمرد. در حدیثی از امام راست گو (ع) آمده میباشد: امام سجّاد (ع) در شبی سرد در حالی که ردا و عمامه­ای از خز پوشیده و بوی خوش نیز استفاده کرده بود، به خادم خویش عکس العمل نمود. خادم پهنا کرد: فدایت نحس در‌این ساعت از شب با این هیئت پسندیده به کجا می‌روید؟ امام سجّاد (ع) فرمود: به مسجد جدّم رسول (ص) به خواستگاری حورالعین از پروردگار عزّ و جلّ میروم».[11]

این حدیث شریف گویای آن میباشد که به کارگیری بو به هنگام داخل شدن به مسجد، مناسب و زینت به حساب آورده می شود.

در حدیث دیگری واردشده که از امام درستگو (ع) در زمینه‌ی صحبت معبود متعال که می‌فرماید: «زینت خویش را در هر مسجدی به یار و همدم داشته باشید»، سؤال کردم. امام (ع) فرمود: منظور از زینت، کتف کردن موی در هر نماز واجب و مستحبّی میباشد».[12]

البتّه اموری که درین احادیث تحت عنوان معنای زینت مذکور، هیچ کدام جنبه تعیینی ندارد. بلکه منظور، ذکر مصادیق زینت میباشد؛ لذا در احادیث گوناگون کارها متفاوتی تحت عنوان معنای زینت مذکور میباشد؛ براین اساس می­اقتدار اظهار کرد: به کار بستن از هرگونه زینتی که از منظر دینیً و یا این که عرفاً نکوهیده نباشد، در شماره تلفن مسجد قبا مشهد نماز و مسجد مناسب است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 54
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 128
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 107
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 129
  • بازدید ماه : 2337
  • بازدید سال : 6177
  • بازدید کلی : 6181
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی