تشکیل آرامگاه در کشورایران و همان بافت مسجد قبا مشهد یکسری بنیادی این آرامگاه ها را نمی اقتدار تیجه دو ادله مهم دانست:
۱- عکس العملی در مقابل نهی آزار دهنده تشکیل داد بقعه از سوی آئین اسلام
۲- کارایی برای گرامی داشتن وظایف مذهبی، آن هم در عین در نظر نگرفتن آن ها.
با اعتنا بهاین لحاظ، معمول ترین روش برای رویا رویی با نهی اسلامی تشکیل داد بقاع، این بود که یک آرامگاه پر اسم و رسم را بخشی از یک مجتمع همگانی جلوه دهند. با این فعالیت آرامگاه به صورت مؤثری رنگ تقدس به خویش می گرفت کهاین تقدس نشات گرفته از بناهای فرعی همسایه آن مانند مسجد، مکتب، رباط و … بود.
قابل ذکر میباشد که بر اساس منابع اسلامی بشر بعداز مرگ نیز قادر است با به مکان گذاشتن بناهای عام المنفعه و همان باقيات الصالحات، اجر و آمرزش سرازیر و ابدی قسمت آدرس مسجد قبا مشهد خویش نماید، براین اساس درنظر اشخاصی که مشتاق جاوید ساختن اسم خویش بودند و درعین درحال حاضر می خواستند دینداری خود را علامت دهند و یا این که با کمپانی در شغل های نه، کفاره گناهان خویش را بپردازند، تاسیس اینگونه بناهایی در نزدیکی حرم شان، شایسته ترین نحوه ممکن برای نیل به اهدافشان به شمار میرفت.
در شرایطی که چه ممکن میباشد این عقیده در تشکیل دسته های آرامگاهی بخصوص در نوع سیاسی و غیر مذهبی آن تا حدودی مصداق داشته باشد البته به حیث نمیرسد که دلایل فوق به تنهایی باعث به ایجاد کرد این شرکت ها گردیده باشد و بعضی کارداران تاریخی و عرفانی دیگر میبایست نقش اساسی تری در این مورد اعمال کرده باشند.
مورد های تکوین معماری آرامگاه در کشور ایران
در دوران قبل از اسلام، هیچ نوع نشان مهمی از اثر ها آرامگاه پر اسم و رسم که جداگانه سازه گردیده باشد، نیست.
آرامگاه پر اسم و رسم کورش در پاسارگاد رزرو مسجد قبا مشهد استثنایی میباشد. بهاین روش، وقتی که اسلام به کشورایران آمد هیچ سنت آرامگاهی وجود نداشت تا الهام قسمت تمایل مسلمانها برای تاسیس اینگونه بناهایی باشد. خیر فقط فقدان فیزیکی این مثال های معمولی معماری حایل روش پیشرفت ساختمان های آرامگاهی میشد. بلکه اسلام بنیادی دقیقا از هر سیرتکامل یادگاری قانونی برای مردگان روگردان بود.
رسول اسلام، حضرت محمد (ص)، خویش توصیه کرده بود که گور ها هم سطح زمین باشند، آسانی ای که نبی به مومنان پیشنهاد می کردند، هم طرف اعراب و هم از جانب ایرانیان رعایت نشد.
آرامگاه که عملی به طور کامل شیعه وار میباشد، از سنت دیرپای اسلامی که طبق آن مکانی می توانست تحت عنوان مسجد گزینه استعمال قرار گیرد. اینراه ترسیم تا حدی با ترویج اسلام راجعبه جهاد رابطه داراست. در جمهوری اسلامی ایران فعالترین مرز با عالم شرک، فارغ از زیرا و چرا در شمال شرقی در زمان آسیای مرکزی قرار داشت. دقیقا در شماره تلفن مسجد قبا مشهد همین جا، بیشترین آرامگاه در کشورایران یافت میگردد.
تشکیل آرامگاه در کشورایران و همان بافت مسجد قبا مشهد یکسری بنیادی این آرامگاه ها را نمی اقتدار تیجه دو ادله مهم دانست:
۱- عکس العملی در مقابل نهی آزار دهنده تشکیل داد بقعه از سوی آئین اسلام
۲- کارایی برای گرامی داشتن وظایف مذهبی، آن هم در عین در نظر نگرفتن آن ها.
با اعتنا بهاین لحاظ، معمول ترین روش برای رویا رویی با نهی اسلامی تشکیل داد بقاع، این بود که یک آرامگاه پر اسم و رسم را بخشی از یک مجتمع همگانی جلوه دهند. با این فعالیت آرامگاه به صورت مؤثری رنگ تقدس به خویش می گرفت کهاین تقدس نشات گرفته از بناهای فرعی همسایه آن مانند مسجد، مکتب، رباط و … بود.
قابل ذکر میباشد که بر اساس منابع اسلامی بشر بعداز مرگ نیز قادر است با به مکان گذاشتن بناهای عام المنفعه و همان باقيات الصالحات، اجر و آمرزش سرازیر و ابدی قسمت آدرس مسجد قبا مشهد خویش نماید، براین اساس درنظر اشخاصی که مشتاق جاوید ساختن اسم خویش بودند و درعین درحال حاضر می خواستند دینداری خود را علامت دهند و یا این که با کمپانی در شغل های نه، کفاره گناهان خویش را بپردازند، تاسیس اینگونه بناهایی در نزدیکی حرم شان، شایسته ترین نحوه ممکن برای نیل به اهدافشان به شمار میرفت.
در شرایطی که چه ممکن میباشد این عقیده در تشکیل دسته های آرامگاهی بخصوص در نوع سیاسی و غیر مذهبی آن تا حدودی مصداق داشته باشد البته به حیث نمیرسد که دلایل فوق به تنهایی باعث به ایجاد کرد این شرکت ها گردیده باشد و بعضی کارداران تاریخی و عرفانی دیگر میبایست نقش اساسی تری در این مورد اعمال کرده باشند.
مورد های تکوین معماری آرامگاه در کشور ایران
در دوران قبل از اسلام، هیچ نوع نشان مهمی از اثر ها آرامگاه پر اسم و رسم که جداگانه سازه گردیده باشد، نیست.
آرامگاه پر اسم و رسم کورش در پاسارگاد رزرو مسجد قبا مشهد استثنایی میباشد. بهاین روش، وقتی که اسلام به کشورایران آمد هیچ سنت آرامگاهی وجود نداشت تا الهام قسمت تمایل مسلمانها برای تاسیس اینگونه بناهایی باشد. خیر فقط فقدان فیزیکی این مثال های معمولی معماری حایل روش پیشرفت ساختمان های آرامگاهی میشد. بلکه اسلام بنیادی دقیقا از هر سیرتکامل یادگاری قانونی برای مردگان روگردان بود.
رسول اسلام، حضرت محمد (ص)، خویش توصیه کرده بود که گور ها هم سطح زمین باشند، آسانی ای که نبی به مومنان پیشنهاد می کردند، هم طرف اعراب و هم از جانب ایرانیان رعایت نشد.
آرامگاه که عملی به طور کامل شیعه وار میباشد، از سنت دیرپای اسلامی که طبق آن مکانی می توانست تحت عنوان مسجد گزینه استعمال قرار گیرد. اینراه ترسیم تا حدی با ترویج اسلام راجعبه جهاد رابطه داراست. در جمهوری اسلامی ایران فعالترین مرز با عالم شرک، فارغ از زیرا و چرا در شمال شرقی در زمان آسیای مرکزی قرار داشت. دقیقا در شماره تلفن مسجد قبا مشهد همین جا، بیشترین آرامگاه در کشورایران یافت میگردد.